FAQ & villkor
Frakt & retur
– Vi skickar alla våra produkter med PostNord. Du kan normalt välja att få leverans till din brevlåda eller till PostNords utlämningsställe, samt spårbart eller ej spårbart. Vi rekommenderar att du väljer utlämningsställe om du har brevlådan utomhus och den riskerar att bli utsatt för frost eller solvärme. Observera att vi inte ansvarar för felaktigheter pga kyla eller värme om du väljer att få levererat till din brevlåda. Väljer du spårbart kan leveransen spåras ända fram till dig, vilket innebär en trygghet. Väljer du ej spårbart går din försändelse i PostNords vanliga brevflöde, vilket innebär att det inte finns något sätt att följa försändelsen efter att vi har lämnat den till PostNord.
– Din beställning blir fraktfri om du handlar över 500 kr vid ett köp. Detta gäller ej vid rea.
– Retur gäller av hygieniska skäl inte för hudvårdsprodukter från Nativ.
– Skulle det vara något fel på varan, maila info[@]nativsweden.se för reklamation.
OBS! Under vintern rekommenderar vi dig som har brevlåda utomhus att beställa ringblomssalva och hand-/fotsalva till PostNords ombud. Dessa produkter kan kristallisera om de utsätts för kyla. Vi ersätter inte påverkan av kyla eller värme vid leverans till brevlåda.
Vi värnar om din integritet
– Vi värnar om din personliga integritet och garanterar att vi inte använder dina personuppgifter för andra ändamål än de du har lämnat dem för. Dina kontaktuppgifter kommer aldrig att säljas eller på annat sätt spridas.
Vad betyder naturligt?
– Naturligt betyder att något inte är konstgjort eller syntetiskt framställt.
– Våra produkter innehåller enbart naturligt förekommande ingredienser, till exempel rapsolja, bivax och sheasmör.
– De flesta ingredienser är ekologiska.
Vad är speciellt med Nativ?
Nativs produkter är helt naturliga och innehåller inte några onödiga tillsatser, vatten, alkohol, parfym, konserveringsmedel m.m. Dessutom försöker vi hålla nere ingredienslistan så mycket som möjligt, det krävs inte en lång lista på ingredienser för en bra produkt! Du ser snabbt precis vad produkten innehåller, du kan dessutom enkelt förstå varje ingrediens eftersom allt är naturligt. Vi använder till exempel skånsk, ekologisk rapsolja från Gunnarshögs gård på Österlen.
Hur kan hudvården hålla utan konserveringsmedel?
Våra produkter innehåller inget vatten, utan enbart fetter, vaxer och oljor. Detta i sig förlänger hållbarheten rejält (tänk dig hur länge en matolja håller!). Vi använder ekologiskt bivax i många produkter, eftersom bivax, förutom sina vårdande egenskaper, dessutom fungerar som ett naturligt emulgerings- och konserveringsmedel, då det bland annat är bakteriedödande. För att hjälpa till lite extra med hållbarheten tillsätter vi ofta en naturlig E-vitamin (en allergenfri antioxidant från växtriket) som dessutom är nyttig för huden.
Våra produkter är märkta antingen med bäst före-datum eller en symbol som visar hållbarhet efter att förpackningen har öppnats.
Är produkterna testade på djur?
Nej, naturligtvis inte. Det är olagligt att testa kosmetiska produkter på djur inom EU och en stor del av resten av världen, våra produkter är helt testade på människor. Däremot är det många av dem som är toppen att använda för djurens olika problem, som torra tassar, sår och svampinfektioner. Vi har själva många djur och använder gärna produkterna på dem.
Hållbara förpackningar
De flesta av våra produkter förpackas i en aluminiumburk. Det innebär att burken är hållbar såväl fysiskt som miljömässigt. När du har tömt burken kan du antingen göra rent den och använda den till annat eller slänga den i metallåtervinningen så att den kan användas för att göra nya aluminiumprodukter. Burkarna är in- och utvändigt lackerade med livsmedelsgodkänd skyddslack, som naturligtvis är BPA free.
Burken förlänger även livslängden på din hudvård, då den stänger ute luft och ljus. Så glöm inte att sätta på locket efter användningen.